Hoe kun je gezonder snacken?

Het weekend staat vaak garant voor een gezellige meidenavond of een avondje gamen / televisie kijken met vrienden. Op dit soort avonden worden vaak vettige snacks en alcohol (wijn of bier) genuttigd. Alcohol zorgt ervoor dat remmingen worden losgelaten waardoor er een hongergevoel ontstaat en je sneller geneigd bent om meer te eten. Hoe kun je toch wat lekkers bij een gezellige avond serveren zonder megaveel calorieën binnen te krijgen?

Vaak worden er vooraf aan de voetbalwedstrijd of de romantische komedie al lekkernijen op tafel gezet. Denk aan de bakjes met chips, zoutjes of eventueel een plankje met worst en kaasjes. Met onderstaande tips kun je snacken en zorgen ervoor dat je niet minder kijkplezier ervaart.

Tips voor hartige snacks

Het plankje met worst is een klassieker en werd daarom ook al eerder benoemd. Helaas zijn bijna alle worstsoorten vrij vet en is het beter om geen salami, leverworst of rookworst te eten. Mager vlees zoals rauwe ham, kip of kalkoen mogen natuurlijk wel. Ook kun je ervoor kiezen om een toastje te serveren met een lekker plakje vis zoals haring, tonijn, krab of geroosterde zalm.

Gerookte zalm is daarnaast heerlijk in wraps met zalm. Je besmeert een tortilla met een laagje light roomkaas, legt er een plakje sla bovenop en doet er dan de gerookte zalm overheen. Eventueel op smaak brengen met een klein beetje chilisaus of pijnboompitten. Als je niet van vis houdt, kun je ook andere wraps maken. De varianten met kip, groenten of mager vlees zijn ook redelijk gezond.

Rauwkost ouderwets?

Tijdens gezellige momenten worden vaak vettigheden geserveerd, maar is rauwkost echt ouderwets? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn als je de groente of fruit leuk serveert. Plakjes komkommer, paprika of augurk kunnen met een yoghurtdip worden geserveerd. Paprika’s kun je vullen met een Light roomkaas, terwijl stukjes fruit (mango, perzik, sinaasappelpartjes of plakjes banaan) ook zonder smaakmaker heerlijk zijn.

Post Navigation