Online Foodbloggers, wie kent ze niet?

Foobloggen, oftewel het bloggen over food. Maar wat is het nu eigenlijk? Wat zeggen de volgers van foodbloggers? Krijgen foodbloggers betaald? Maar vooral wat zeggen de foodbloggers zelf? In dit artikel wordt hier allemaal antwoord op gegeven.

 

Voor dit artikel heb ik, Laurien de Leeuw, student aan de Hogeschool Utrecht van de studie Communicatiemanagement, diverse online artikelen geraadpleegd rondom het onderwerp foodbloggen en bloggen in het algemeen. Daarnaast heb is zelf onderzoek gedaan. Hiervoor hebben 10 respondenten een vragenlijst ingevuld. Deze respondenten bestonden uit personen die foodbloggers online volgen. De leeftijd van de respondenten zijn tussen de 18 en 30 jaar. Daarnaast heb ik een bekende foodblogger geïnterviewd, namelijk Kelly Camfferman van de foodblog GoodFoodLove.

 

Online foodbloggen

Je kennis delen via een blog is de makkelijkste en goedkoopste manier om klanten te werven. Zo zie je dat ook steeds meer mensen gaan bloggen over food, ook wel foodbloggers genoemd. In foodblogs wordt er geschreven over alles rondom het onderwerp food. Zo geven foodbloggers zijn of haar mening over voedingsproducten, delen zij hun ervaring met diverse restaurants en geven tips rondom voeding. Daarnaast delen zij recepten op hun blog, waarbij stapsgewijs met behulp van mooie fotografie wordt uitgelegd hoe je een gerecht het beste kan bereiden. De sites van foodbloggers wordt ieder jaar populairder. Zo werd in het jaar 2006 rond de honderd foodblogs geschat in Nederland en België. Deze blogs trokken iedere maand 20.000 bezoekers aan (Veerman 2005). De nummer één beste foodblog van Nederland 2013 volgens Justeat.nl was Culy.nl. Deze trok iedere maand rond de 190.000 bezoekers. (Starkenburg 2011). Kortom de populariteit van foodbloggers wordt steeds groter.

 

Wat zeggen de volgers van foodblogs?

Maar wat is er nou zo leuk aan het volgen van deze foodbloggers? Uit een vragenlijst die is afgenomen bij tien respondenten kwamen een aantal resultaten uit. De respondenten bestaan uit personen die foodblogs volgen, ook wel volgers genoemd.

Volgers van foodbloggers geven aan dat ze geïnspireerd worden door foodbloggers. Zo wordt er in een interview gezegd ‘’De manier waarop foodbloggers je meenemen in haar eigen wereld is erg inspirerend’’. Dit komt doordat de gepersonaliseerde websites de persoonlijke interesses laten zien van de foodlblogger door middel van van blogposts. Ook vinden zij de artikelen die foodbloggers online zetten erg interessant. Zij worden geïnspireerd met diverse nieuwe eetgerechten of leuke nieuwe restaurant die worden aangeraden door de foodblogger. Daarnaast bleek uit de resultaten van de vragenlijst, dat de interactie tussen foodbloggers en volgers erg wordt gewaardeerd. Als mensen een reactie onder de blogs plaatsen, krijgen zij bijna altijd reactie terug van de foodblogger. Hierdoor bouwen foodbloggers en volgers een band met elkaar op. Daarnaast kunnen volgers een voorstel doen aan een foodblogger om een artikel te schrijven naar hun gekozen onderwerp. Kortom, foodblogs kunnen gezien worden als sociale instrumenten waar door middel van interactieve sociale verbintenissen tot komen.

 

 

Geld verdienen met foodblogs

Het is natuurlijk een hele leuk hobby om te bloggen over food, maar nog leuker is het om van je hobby je beroep te maken. Beroep maken is misschien een groot woord, maar geld verdienen kan je zeker met blogs schrijven over food! Dit gaat makkelijker dan je zal denken, vaak worden foodbloggers zelf benaderd. Bedrijven doen aan blogadvertising, dit is het sponsoren van bloggers om producten aan te reviewen, promoten en verkopen. Een groep consumenten worden door een advertentie op een blog eerder aangesproken, omdat ze dan op een minder formele manier maar juist informele en vriendelijke manier worden aangesproken. Foodblogger Kelly Camfferman van GoodFoodLove legt uit in het interview dat zij regelmatig betaalt krijgt voor artikels die zij schrijft voor bedrijven. Ze merkt ook dat wanneer haar mediawaarde hoger is (wanneer ik veel volgers heb), bedrijven meer gaan betalen voor haar artikels.

 

Word-of-mouth

Zoals hierboven vermeld kunnen bloggers een zakcentje bij verdienen aan het schrijven van blogs. Maar aan de andere kant vinden bloggers het ook vaak een eer wanneer zij gevraagd worden om een artikel te schrijven voor een organisatie. De volgers die de blogs lezen van (gesponsorde) artikelen, gebruiken de informatie die hier instaat om meer over een product of dienst te weten te komen. De volgers zien blogs van bloggers als een zeer betrouwbare informatiebron. Dit komt omdat ze niet onder druk staan van de media, hierdoor durven bloggers ook minder positieve meningen over producten of diensten uit te spreken.

Er is aangetoond dat klanten eerder zeker van een producten of diensten zijn wanneer deze worden beoordeeld door mede consumenten (bloggers). Consumenten worden als gelijk gezien, er is hierbij geen hiërarchie aanwezig. (Zhu en Tan 2007, 4).

Als een blogger een commerciële boodschap bericht via zijn of haar blog(site) kan er gesproken worden over word-of-mouth marketing. Word-of-mouth marketing is marketingwijze die de communicatie beïnvloedt tussen klanten. Bij word-of-mouth marketing wordt er met anderen gepraat over iets of iemand. Hier ontstaat voor de meeste foodbloggers ook gelijk hen groei of daling. Hoe meer mensen er over gaan praten, hoe meer mensen het kennen en een kijkje gaan nemen op de foodblog van een foodblogger. Omdat er in deze tijd via ontelbare manieren communiceert kan worden is het niet heel moeilijk om in korte tijd bekent te worden.

 

GoodFoodLove

Een bekende foodblogger uit Nederland is Kelly Camfferman. Zij is bekent van haar eigen foodblog genaamd GoodFoodLove. Ik wil graag met jullie het interview delen dat ik met haar gehad heb. Ze vertelde mij in dit interview hoe ze het met idee is gekomen om te gaan bloggen. Dit begon tijdens verveling tijdens haar stage, ze zocht iets om haar dagen mee door te komen. Toen kwam ze terecht op een receptenblog, ze dacht gelijk dit ga ik doen! Ze had altijd al passie voor koken, foto’s maken en teksten schrijven. Binnen de kortste tijd had zij haar eigen foodblog opgestart. In juli 2013 was GoodFoodLove een feit! Er kan wel gesproken worden van een groot succes. In november 2014 had zij 10.000 unieke bezoekers en momenteel heeft ze 25.000 unieke bezoekers. Ze merkt dat dit vanzelf gaat en zij er niet veel moeite voor hoeft te doen. Ze is er dan ook niet specifiek mee bezig om zoveel mogelijk volgers te krijgen. Zo legt ze uit dat wanneer iemand haar blogs ontdekt, deze het al snel tegen al haar vrienden en vriendinnen door verteld. Ook via Social Media worden haar blogs vaak gedeeld, waardoor het bereik online ook steeds groter wordt.

Kelly blogt over alles wat met eten en drinken te maken heeft. Zowel haar eigen recepten, als recepten van andere die ze aanbeveelt, producten of restaurants reviewen waar ik ben geweest. De variatie in het schrijven vindt Kelly het leukst. Van tips geven tot recepten bloggen tot reviews schrijven.

 

Conclusie

Ik kan concluderen dat populariteit van foodbloggen met de dag toeneemt, dat blijkt uit de maandelijkse groeicijfers van diverse weblogs van foodbloggers. De volgers van foodbloggers geven aan dat zij worden geïnspireerd door foodbloggers, omdat zij op een persoonlijke manier blogs schrijven. Deze blogs bevatten vaak een leuke manier van schirjven en de volgers worden daarnaast ook geïnspireerd door de lekkere recepeten die gepaard gaat met de mooie fotografie.

Daarnaast kan ik concluderen dat het ontstaan van online gemeenschappen in de onderzochte foodblogsfeer prima samen kan gaan met het commerciële onderdeel van online blogs. Belangrijk is wel dat de bloggers trouw blijven aan zich zelf, die ze laten zien op hun blog en daarbij de behoeftes van hun lezer erkennen.

Het delen van kennis over voeding en drinken en de enthousiaste uitwisselingen over food via online blogs zou er voor kunnen zorgen dat er meer over online foodblogs gesproken wordt.

 

 

 

Post Navigation